Ben ik al (onder)wijzer geworden?

Zo, een paar maanden en een lange zomervakantie verder…. Want ja, ik ben nog steeds aan het werk als docent!

Wel heerlijk die lange vakantie, alhoewel ik ook nog gewerkt heb. Een goede voorbereiding is het halve werk en als beginnend docent heb ik nog heel wat voorbereiding nodig. Omdat ik mijn lessen vooral vanuit de praktijk geef, ligt er niks ‘op de plank’, maar ontwikkel ik mijn lessen zelf. Heel leuk en vaak leerzaam voor mezelf, maar ook behoorlijk tijdrovend.

Als guppy van 17, net begonnen met mijn studie Journalistiek

Dit schooljaar ben ik er vanaf het begin bij betrokken. Dat is erg prettig. Vorig jaar startte ik in november en kwam ik terecht in een klas die al een bepaald patroon had ontwikkeld. Dit jaar ontwikkel ik zelf mee met de klassen. Bij de eerstejaars Mediaredactie geef ik op dit moment les in Interviewtechniek en Auteursrecht. De eerstejaars Audiovisueel en Fotografie geef ik  journalistieke bagage mee.

Tijdens de (top georganiseerde!) MBO Bruisdag liep ik met studenten rond in de binnenstad en moest ik ineens denken aan mijn eigen introductie. Zoiets heeft echt impact op hoe je aan je studie begint. Toen ik de studenten daarover vertelde deed het wel een beetje pijn toen ik zei dat het 20 jaar geleden was… Ai, is het dan toch gerechtvaardigd dat ze me soms mevrouw en u noemen? Gelukkig doen de meesten het niet, vooral niet nadat ik laatst in een les (onbewust) niet reageerde op ‘mevrouw’, maar wel op ‘Ivette’. Tja, ik voel me gewoon geen mevrouw.

Het pedagogische deel blijft nog steeds lastig. Wanneer geef je iemand te veel aandacht, wanneer te weinig, hoe ga je om met de hele groep, hoe maak je een les zo dat er wat van blijft hangen, etc. Soms boek je daarin succes en soms sla je de plank finaal mis. Gelukkig leer je van beide situaties iets waar je mee verder kunt.

Ons presentatieduo met de directeuren aan tafel!

Een succesmoment voor de zomer was zeker het afsluitende project met de 1e-jaars Mediaredactie. Ze maakten hun allereerste eigen live tv-uitzending op locatie. In de aanloop er naar toe probeerden we de studenten zo goed mogelijk voor te bereiden. Maar het besef van wat het precies inhoudt om live tv te maken, kwam natuurlijk pas op de dag zelf… Stress, ergernissen, triomf, het was net de echte werkvloer!

Voor ons, de docenten, was het tof om te zien hoe goed ze het deden. De uitzending, MBO on Air, stond in het teken van ‘mbo vs hbo’, met als gasten bijvoorbeeld directeuren van Landstede en Windesheim. Op een toffe buitenlocatie, het terras van de Hofvlietvilla. Ook waren er mooie video’s gemaakt met behulp van de studenten van Audiovisueel en Fotografie. Zij deden ook de techniek bij de uitzending. Echt helemaal gemaakt door studenten dus! Vooral leuk om achteraf op de blog van een studente te lezen dat ze veel aan mijn begeleiding heeft gehad.

Hofvlietvilla, een toplocatie voor MBO on Air

Dit jaar doen we weer veel mooie projecten met de studenten, dus ik verwacht nog meer succesmomenten. Maar er zullen ook nog genoeg leermomenten zijn, voor de studenten, maar ook absoluut voor mij als beginnend docent.

Voor mijn eigen klussen heb ik helaas op dit moment iets te weinig tijd. Maar mijn verbinding met Zwolle en Zwollenaren die mooie dingen maken en organiseren blijft in ieder geval! En waar het kan, zal ik dat ook inzetten in het onderwijs.

En nu maar weer eens aan de slag, lessen voorbereiden. Nog 2 weken tot de Herfstvakantie 😉